Εκ της Ι.Μητρόπολης Ν.Σμύρνης
Πλήθη πιστῶν χριστιανῶν ἀπό τήν Ἐνορία τοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου Παλαιοῦ Φαλήρου ἀλλά καί ἀπό τίς ὅμορες ἐνορίες προσῆλθαν γιά νά τιμήσουν τόν οὐρανοβάμονα Ἀπόστολο, Κήρυκα τῶν Ἐθνῶν καί Ἱδρυτή τῆς Ἐκκλησίας μας, τόν ἅγιο Παῦλο.
Ἀρχικά ἀναφέρθηκε στόν τίτλο καί τόν χαρακτηρισμό Ἀπόστολος. Ἀπόστολος σημαίνει ἀπεσταλμένος, κι οἱ μαθητές τοῦ Χριστοῦ ἦταν οἱ ἀπεσταλμένοι Του γιά νά κηρύξουν τό Εὐαγγέλιό Του. Καί ὁ Παῦλος εἶναι ἐκεῖνος πού εὐαγγελίστηκε τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ σέ ὅλη τήν πατρίδα μας καί φυσικά ἐδῶ, στή γῆ τῆς Ἀττικῆς. Ἄρα, ἡ πίστη μας καί ἡ χριστιανική μας ὑπόσταση φθάνει, ριζώνει στό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἐδῶ στήν Ἀθήνα. Ἀπόστολος, λοιπόν, κορυφαῖος καί πρῶτος, ὅπως καί ὁ Πέτρος, ἔτσι κι ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Ἄπό τόν ὅρο Ἀπόστολος προέρχονται μιά σειρά ἀνάλογων καί ὁμόρριζων χαρακτηρισμῶν.
(α) Ἡ πίστη μας εἶναι ἀποστολική, καθώς ὁμολογοῦμε στό Συνοδικό τῆς Ὀρθοδοξίας ὅτι «αὕτη ἡ πίστις τῶν Ἀποστόλων». Ἡ πίστη μας προέρχεται ἀπό τό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων. Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι ἔζησαν τόν Κύριο, ἄκουσαν τό λόγο του καί κατέγραψαν τή διδασκαλία του στά ἱερά βιβλία τῆς Καινῆς Διαθήκης. Ἡ πίστη μας ριζώνει στό κήρυγμα καί τή διδαχή τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.
(β) Ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι ἀποστολική, καθώς διατρανώνουμε μέσα ἀπό τό Σύμβολο τῆς Πίστεως ὅτι πιστεύουμε «εἰς μίαν, ἁγίαν, καθολικήν και ἀποστολικήν Ἐκκλησίαν». Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ριζωμένη ἐπάνω στό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων. Ὁ Κύριος ἵδρυσε τήν Ἐκκλησία, ἀλλά οἱ Ἀπόστολοι μέ τό κήρυγμά τους συνέτειναν στήν ὀργάνωση, τή συγκρότηση, τήν ἐξάπλωση, τήν παρουσία της γενικότερα μέσα στόν κόσμο.
(γ) Τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι ἀποστολικό καί ἱεραποστολικό. Ὁ σκοπός καί ἡ παρουσία της μέσα στόν κόσμο εἶναι ἀποστολική. Ἡ ἀποστολή τῆς Ἐκκλησίας μας καθορίστηκε ἀπό τήν ἐντολή τοῦ Κυρίου μας μετά τήν Ἀνάστασή του πρός τούς μαθητές του: «Πορευθέντες εἰς τόν κόσμον ἅπαντα κηρύξατε τό Εὐαγγέλιον πάσῃ τῇ κτίσει» (Μάρκ. 16,15), δηλ. κηρύξατε τό Εὐαγγέλιο σ’ ὅλη τήν οἰκουμένη. «Μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη» (Ματθ. 28,19), δηλ. ἡ γνωστοποίηση τοῦ κηρύγματος τοῦ Χριστοῦ.
(δ) Τό ἤθος τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι ἀποστολικό. Οἱ χριστιανοί ὀφείλουμε νά φανερώνουμε στόν κόσμο τό μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας ὡς συνεχιστές τοῦ ἔργου τῶν Ἀποστόλων. Νά ἔχουμε τό φρόνημα, τό πίστευμα, τή συνείδηση, ὅ,τι βαθύτερο καί οὐσαιστικότερο, τήν πίστη τῶν Ἀποστόλων, πιστεύοντας ὅ,τι πίστευαν κι ἐκεῖνοι.
(ε) Τέλος, ἔχουμε τήν ἀποστολική ζωή, τήν καινούργια ζωή, πού εὐαγγελίστηκαν οἱ Ἀπόστολοι. Αὐτή συνίστατια στά ἑξῆς τρία σημεῖα: Ἀγάπη πρός τόν Χριστό καί ἀκολουθία μέ πιστότητα τοῦ Χριστοῦ. Ὑπακοή στόν Χριστό καί ἀγώνας νά ζοῦμε ὅπως θέλει ὁ Χριστός μας. «Ἐμοί τό ζῆν Χριστός», γράφει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Καί τρίτον, ὁ ἀποστολικός κόπος, ὅσα ὑπέφεραν, ἀκόμη καί μέχρι τόν μαρτυρικό θάνατο.
Καλούμαστε μέσα ἀπό τίς ζωηφόρες ἐντολές τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ νά ζοῦμε μέ τρόπο ἀποστολικό. Νά ἐκφράζουμε τήν ἀλήθεια πού ἐξέφρασαν οἱ Ἀπόστολοι. Νά διασώζουμε τόν Χριστό, ὅπως τόν βίωσαν οἱ Ἀπόστολοι. Με τόν τρόπο αὐτό ἡ ἔννοια τῆς ἀποστολικότητας δέν θά παραμένει σέ ἕνα τυπικό, ἐξωτερικό ἤ θεσμικό ἐπίπεδο, ἀλλά στό ἐπίπεδο τῆς πίστης κάθε χριστιανοῦ, ἐπίπεδο ἀλήθειας καί βιώματος.
Προέτρεψε τούς παριστάμενους ἀδελφούς ὡς ἑξῆς: Τιμώντας ἀπόψε τούς δύο Πρωτοκορυφαίους Ἀποστόλους, Ἅγιο Πέτρο καί Ἅγιο Παῦλο, καλούμαστε νά κατανοήσουμε βαθύτερα τήν ἀποστολικότητα τῶν πάντων, τῆς πίστεώς μας, τῆς Ἐκκλησίας μας, τήν ἀποστολική ζωή, τό ἀποστολικό φρόνημα καί τό ἀποστολικό ἔργο. Νά ἀγαπήσουμε ἔτσι θερμότερα τόν Κύριό μας καί ἡ ζωή μας ὡς χριστιανῶν νά συνεπάγεται μιά κάποια θυσία, ἕνα πνεῦμα αὐταπάρνησης, δηλαδή χριστιανός νά σημαίνει ἀγωνιστής, μάρτυρας τῆς πίστεως.
Στό τέλος τοῦ Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών εὐχήθηκε σέ ὅλους νά βαδίζουμε στά ἴχνη τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, καί ἰδιαίτερα εὐχήθηκε ἔτη πολλά σέ ὅσους φέρουν τά ὀνόματα τῶν Πρωτοκορυφαίων Ἁγίου Πέτρου καί Ἁγίου Παύλου καί ἔχουν τά ὀνομάστήριά τους.
Ὅπως κάθε χρόνο, τήν
παραμονή τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγίων ἐνδόξων καί πανευφήμων καί Πρωτοκορυφαίων Ἀποστόλων
Πέτρου καί Παύλου, Σάββατο 28 Ἰουνίου, τελέσθηκε στόν αὔλειο χῶρο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ
τοῦ ἁγίου Γεωργίου στό Ξηροτάγαρο Παλαιοῦ Φαλήρου ὁ καθιερωμένος Πανηγυρικός Ἑσπερινός,
χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης κ.
Συμεών, μέ τήν παρουσία καί συμμετοχή ὁλόκληρου σχεδόν τοῦ ἱεροῦ κλήρου τῆς Ἱερᾶς
Μητροπόλεως.
Πλήθη πιστῶν χριστιανῶν ἀπό τήν Ἐνορία τοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου Παλαιοῦ Φαλήρου ἀλλά καί ἀπό τίς ὅμορες ἐνορίες προσῆλθαν γιά νά τιμήσουν τόν οὐρανοβάμονα Ἀπόστολο, Κήρυκα τῶν Ἐθνῶν καί Ἱδρυτή τῆς Ἐκκλησίας μας, τόν ἅγιο Παῦλο.
*
* *
Τήν πανηγηρική ὁμιλία
κατά τόν ἑόρτιο Ἑσπερινό ἐξεφώνησε ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Συμεών, ὁ
ὁποῖος ἑστίασε στόν κομβικό ὅρο τῆς ἀποστολικότητας. Τιμώντας τούς
πρωτοκορυφαίους Ἀποστόλους Πέτρο καί Παῦλο, καί ἰδιαίτερα ἀπόψε τήν ἡρωϊκή
μορφή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ἐδῶ στόν Φαληρικό λιμένα, ὅπου ἀποβιβάστηκε ἐρχόμενος
ἀπό τή Βέροια τῆς Μακεδονίας μέ καράβι γιά νά κατευθυνθοῦν τά βήματά του στό
κλεινόν ἄστυ τῆς πόλεως τῶν Ἀθηνῶν, ὑποχρεούμαστε νά διατυπώσουμε ὁρισμένες
σκέψεις.
Ἀρχικά ἀναφέρθηκε στόν τίτλο καί τόν χαρακτηρισμό Ἀπόστολος. Ἀπόστολος σημαίνει ἀπεσταλμένος, κι οἱ μαθητές τοῦ Χριστοῦ ἦταν οἱ ἀπεσταλμένοι Του γιά νά κηρύξουν τό Εὐαγγέλιό Του. Καί ὁ Παῦλος εἶναι ἐκεῖνος πού εὐαγγελίστηκε τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ σέ ὅλη τήν πατρίδα μας καί φυσικά ἐδῶ, στή γῆ τῆς Ἀττικῆς. Ἄρα, ἡ πίστη μας καί ἡ χριστιανική μας ὑπόσταση φθάνει, ριζώνει στό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἐδῶ στήν Ἀθήνα. Ἀπόστολος, λοιπόν, κορυφαῖος καί πρῶτος, ὅπως καί ὁ Πέτρος, ἔτσι κι ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Ἄπό τόν ὅρο Ἀπόστολος προέρχονται μιά σειρά ἀνάλογων καί ὁμόρριζων χαρακτηρισμῶν.
(α) Ἡ πίστη μας εἶναι ἀποστολική, καθώς ὁμολογοῦμε στό Συνοδικό τῆς Ὀρθοδοξίας ὅτι «αὕτη ἡ πίστις τῶν Ἀποστόλων». Ἡ πίστη μας προέρχεται ἀπό τό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων. Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι ἔζησαν τόν Κύριο, ἄκουσαν τό λόγο του καί κατέγραψαν τή διδασκαλία του στά ἱερά βιβλία τῆς Καινῆς Διαθήκης. Ἡ πίστη μας ριζώνει στό κήρυγμα καί τή διδαχή τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.
(β) Ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι ἀποστολική, καθώς διατρανώνουμε μέσα ἀπό τό Σύμβολο τῆς Πίστεως ὅτι πιστεύουμε «εἰς μίαν, ἁγίαν, καθολικήν και ἀποστολικήν Ἐκκλησίαν». Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ριζωμένη ἐπάνω στό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων. Ὁ Κύριος ἵδρυσε τήν Ἐκκλησία, ἀλλά οἱ Ἀπόστολοι μέ τό κήρυγμά τους συνέτειναν στήν ὀργάνωση, τή συγκρότηση, τήν ἐξάπλωση, τήν παρουσία της γενικότερα μέσα στόν κόσμο.
(γ) Τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι ἀποστολικό καί ἱεραποστολικό. Ὁ σκοπός καί ἡ παρουσία της μέσα στόν κόσμο εἶναι ἀποστολική. Ἡ ἀποστολή τῆς Ἐκκλησίας μας καθορίστηκε ἀπό τήν ἐντολή τοῦ Κυρίου μας μετά τήν Ἀνάστασή του πρός τούς μαθητές του: «Πορευθέντες εἰς τόν κόσμον ἅπαντα κηρύξατε τό Εὐαγγέλιον πάσῃ τῇ κτίσει» (Μάρκ. 16,15), δηλ. κηρύξατε τό Εὐαγγέλιο σ’ ὅλη τήν οἰκουμένη. «Μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη» (Ματθ. 28,19), δηλ. ἡ γνωστοποίηση τοῦ κηρύγματος τοῦ Χριστοῦ.
(δ) Τό ἤθος τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι ἀποστολικό. Οἱ χριστιανοί ὀφείλουμε νά φανερώνουμε στόν κόσμο τό μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας ὡς συνεχιστές τοῦ ἔργου τῶν Ἀποστόλων. Νά ἔχουμε τό φρόνημα, τό πίστευμα, τή συνείδηση, ὅ,τι βαθύτερο καί οὐσαιστικότερο, τήν πίστη τῶν Ἀποστόλων, πιστεύοντας ὅ,τι πίστευαν κι ἐκεῖνοι.
(ε) Τέλος, ἔχουμε τήν ἀποστολική ζωή, τήν καινούργια ζωή, πού εὐαγγελίστηκαν οἱ Ἀπόστολοι. Αὐτή συνίστατια στά ἑξῆς τρία σημεῖα: Ἀγάπη πρός τόν Χριστό καί ἀκολουθία μέ πιστότητα τοῦ Χριστοῦ. Ὑπακοή στόν Χριστό καί ἀγώνας νά ζοῦμε ὅπως θέλει ὁ Χριστός μας. «Ἐμοί τό ζῆν Χριστός», γράφει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Καί τρίτον, ὁ ἀποστολικός κόπος, ὅσα ὑπέφεραν, ἀκόμη καί μέχρι τόν μαρτυρικό θάνατο.
Καλούμαστε μέσα ἀπό τίς ζωηφόρες ἐντολές τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ νά ζοῦμε μέ τρόπο ἀποστολικό. Νά ἐκφράζουμε τήν ἀλήθεια πού ἐξέφρασαν οἱ Ἀπόστολοι. Νά διασώζουμε τόν Χριστό, ὅπως τόν βίωσαν οἱ Ἀπόστολοι. Με τόν τρόπο αὐτό ἡ ἔννοια τῆς ἀποστολικότητας δέν θά παραμένει σέ ἕνα τυπικό, ἐξωτερικό ἤ θεσμικό ἐπίπεδο, ἀλλά στό ἐπίπεδο τῆς πίστης κάθε χριστιανοῦ, ἐπίπεδο ἀλήθειας καί βιώματος.
Προέτρεψε τούς παριστάμενους ἀδελφούς ὡς ἑξῆς: Τιμώντας ἀπόψε τούς δύο Πρωτοκορυφαίους Ἀποστόλους, Ἅγιο Πέτρο καί Ἅγιο Παῦλο, καλούμαστε νά κατανοήσουμε βαθύτερα τήν ἀποστολικότητα τῶν πάντων, τῆς πίστεώς μας, τῆς Ἐκκλησίας μας, τήν ἀποστολική ζωή, τό ἀποστολικό φρόνημα καί τό ἀποστολικό ἔργο. Νά ἀγαπήσουμε ἔτσι θερμότερα τόν Κύριό μας καί ἡ ζωή μας ὡς χριστιανῶν νά συνεπάγεται μιά κάποια θυσία, ἕνα πνεῦμα αὐταπάρνησης, δηλαδή χριστιανός νά σημαίνει ἀγωνιστής, μάρτυρας τῆς πίστεως.
Στό τέλος τοῦ Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών εὐχήθηκε σέ ὅλους νά βαδίζουμε στά ἴχνη τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, καί ἰδιαίτερα εὐχήθηκε ἔτη πολλά σέ ὅσους φέρουν τά ὀνόματα τῶν Πρωτοκορυφαίων Ἁγίου Πέτρου καί Ἁγίου Παύλου καί ἔχουν τά ὀνομάστήριά τους.
Δημοσίευση σχολίου