ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ:OI ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΙΣ ΧΕΙΡΑΓΩΓΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΥΣΗ
pentapostagma.gr
Δ Πορφύρης / Π Σταφυλά, Βρυξέλλες
Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο Antoine Arjakovsky γάλλος ιστορικός, συγγραφέας και διευθυντής Ερευνών στο Κολλέγιο των Bernardins προβαίνει σε μια αποκαλυπτική ανάλυση των τελευταίων γεγονότων στην Ουκρανία (jolpress.com). Πέρα από τις όποιες μεθοδεύσεις και σχεδιασμούς, η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν όταν τον Ιανουάριο ο πρόεδρος Viktor Yanukovych κοινώνησε στην έδρα της Ορθόδοξης Εκκλησίας της δικαιοδοσίας του Πατριαρχείου Μόσχας στην περίφημη Λαύρα του Κιέβου. Αγνόησε τις ισορροπίες με τις άλλες 2 Εκκλησίες:το ψευδεπίγραφο oρθόδοξο σχισματικό και μη αναγνωρισμένο Πατριαρχείο Κιέβου και την ουνίτικη Ελληνοκαθολική Εκκλησία της δικαιοδοσίας Πάπα Ρώμης.
Επίσης οι καθολικοί δηλώνουν με κάθε αφορμή και σε κάθε μέσο την δυσφορία τους για την καταγγελία του Πατριάρχη Μόσχας ότι η Δύση είναι ο υποκινητής των διαδηλώσεων στην Ουκρανία. Φθάνουν μάλιστα στο σημείο να του κάνουν το ψυχογράφημά του και ειδικοί, αναλύουν την σθεναρή στάση του Κύριλλου έναντι της επέλασης των Δυτικών και των Καθολικών Ουνιτών.
Παράθεση της συνέντευξης:
Antoine Arjakovsky : Αυτό που πολύ ερέθισε ήταν η δήλωση του Πατριάρχη Κύριλλου της Μόσχας στις 26 Δεκεμβρίου ο οποίος δημοσίευσε ένα κείμενο λέγοντας ότι καταδικάζει τις διαδηλώσεις στην Ουκρανία εξηγώντας ότι αυτές χειραγωγούνται, ποδηγετούνται από τη Δύση και θεωρούσε ότι η Ουκρανία όφειλε να παραμείνει μέρος του ρώσικου κόσμου και της ευρασιατικής ένωσης που προετοιμάζει ο Πρόεδρος Πούτιν.
Τον Ιανουάριο, ο Πρόεδρος Ianoukovitch πήγε στη Λαύρα του Αγίου Αντωνίου στα σπήλαια του Κιέβου και κοινώνησε μαζί με όλη του την κυβέρνηση και αυτό σκανδάλισε πολύ τους πιστούς. Ο επίσκοπος Παύλος που χοροστάτησε στη λειτουργία ανήκει στο στενό περιβάλλον του Πατριάρχη Μόσχας Κυρίλλου.
JOL Press:Γιατί ο Πατριάρχης της Μόσχας παραμένει στρατευμένος στις θέσεις του;
Antoine Arjakovsky : O Kύριλλος είναι Πατριάρχης εδώ και 5 χρόνια.Πριν, ήταν υπεύθυνος των Εξωτερικών Υποθέσεων για μια δεκαπενταετία.Προοδευτικά, κατά την δεκαετία του 90 η Δύση έγινε γι’ αυτόν ο «κίνδυνος» και ο τόπος της παρακμής. Αυτός αποδέχθηκε μια ιδεολογία που έγκειται στο ότι η Ρωσσία αποτελεί ένα ιδιαίτερο μοντέλο που η δημοκρατία δυτικού τύπου δεν της αρμόζει και κυρίως ότι η Εκκλησία οφείλει να είναι κοντά στο κράτος…Αυτός θεωρεί ότι υπάρχουν 2 Ευρώπες : μια δυτική Ευρώπη που είναι η Καθολική-Προτεσταντική, εκκοσμικευμένη Ευρώπη και μια άλλη Ευρώπη, η Ορθόδοξη με δυνατή αυταρχική εξουσία και ένα μοντέλο ανάπτυξης με το ένα πόδι στην Ασία.
JOL Press :Αυτή είναι η οπτική μιας Ουκρανίας ως προέκταση της Ρωσίας …
Antoine Arjakovsky: Η θρησκευτική ανάλυση είναι σημαντική για ν΄αντιληφθούμε τα πολιτικά γεγονότα. Το πρόβλημα είναι ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν δέχθηκε ποτέ π.χ ο επίσκοπος Κιέβου να διαθέτει την δική του αυτονομία. Η Ουκρανία είναι σήμερα μια θρησκευτική βάση της Ρωσίας. Αν και αυτό είναι παράδοξο γιατί στην πραγματικότητα αυτή είναι η Ρωσία ή μάλλον η Μοσχοβία του 16ου αι. που δέχθηκε το βάπτισμά της από τους Ουκρανούς. Στην αρχή, η Ορθόδοξη Εκκλησία θεμελιώθηκε στο Κίεβο το 988 προερχόμενη από την Κωνσταντινούπολη.Τον 14ο αι.οι επίσκοποι της σημερινής Ουκρανίας πήγαν στην Μοσχοβία.Επομένως η Μόσχα είναι η κόρη -Εκκλησία και όχι η μητέρα -Εκκλησία. Για 25.000.000 Ουκρανούς η Ορθοδοξία είναι η θρησκεία τους.(σ.σ.: σ΄αυτό το νούμερο και στον όρο “ορθοδοξία” συμπεριλαμβάνει σχισματικούς και μη).
Στην ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας έγινε ένα σχίσμα το 1991 : ένας επίσκοπος που ονομάζεται Φιλάρετος Denysenkoαποφάσισε να δημιουργήσει τη δική του Εκκλησία αυτή που αποκαλείται σήμερα Πατριαρχείο του Κιέβου το οποίο επιτελεί τη λατρεία στην ουκρανική γλώσσα.Η Μόσχα δεν αναγνωρίζει αυτήν την Εκκλησία αν κι αυτή συγκεντρώνει πλέον εκατομύρια πιστούς. Μια μεγάλη πλειοψηφία ιερέων και πιστών στην πλατεία Maïdan είναι καθολικοί που ακολουθούν το βυζαντινό τυπικό: αυτή είναι η Eλληνοκαθολική Eκκλησία η οποία μάχεται για τη δημοκρατία στο ίδιο επίπεδο με το Πατριαρχείο του Κιέβου.(σ.σ.: υπό την δικαιοδοσία του Βατικανού η “ουνίτικη” εκκλησία) Αυτές οι 2 Εκκλησίες (σ.σ.η ελληνοκαθολική και η ψευδεπίγραφα ορθόδοξη δηλ. το σχισματικό και μη αναγνωρισμένο Πατριαρχείο Κιέβου) υπερασπίζονται την εθνική ανεξαρτησία της Ουκρανίας,τα ανθρώπινα δικαιώματα .Αυτές αντιτίθενται στον πρόεδρο Viktor Ianoukovitch και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον βρίσκονται στην πλευρά των διαδηλωτών.Γι’ αυτό το λόγο είδαμε τόσους ιερείς στην πλατεία και τόσες προσευχές στην Maïdan. Στην ίδια πλατεία έγιναν και πολλές οικουμενικές προσευχές.
Ο Antoine Arjakovsky είναι γάλλος ιστορικός, διευθυντής της Έρευνας στο Κολλέγιο των Bernardins και ιδρυτή ενός Ινστιτούτου Οικουμενικών Σπουδών στο Lviv της Ουκρανίας .Είναι συγγραφέας πολλών έργων εκ των οποίων «Qu’est-ce que l’orthodoxie ?» εκδ.Gallimard, 2013.
Δημοσίευση σχολίου